Fiskerdatterens evangelium
Susanna er atten år og bor i Kapernaum ved Genesaret sø sammen med sine brødre, der er fiskere. Hun er lam efter
en ulykke og lever et liv uden fremtid, men da Jesus kommer til byen forandres hendes tilværelse for altid. Jesus kalder Susannas brødre til at blive sine disciple og giver hende førligheden tilbage, og sammen trækkes de ind i hans
liv og gerning på en tid, hvor romerne havde magten, og jøderne kæmpede en indædt kamp for at bevare deres tro og identitet som Guds udvalgte folk.
Susannas historie er en ung kvindes oprigtighed og beretningen om skæbnerne
omkring Jesus, og det er en nyfortælling af alle de kendte begivenheder fra Det Nye Testamente. Den går tæt på det bibelske menneske og den gamle jødedoms kultur og Messias-håb og spænder fra Jesus’dåb
og frem til dannelsen af den første kirke, og den giver et bud på, hvordan de store begivenheder opleves af en samtidig kvinde.
Da jeg som ung nu og da læste i biblen, havde jeg ingen forklarende indsigt og samfundsforståelse
at hægte fortællingerne op på. Derfor blev farisæerne så hyklerisk dobbeltmoralske, mens Judas var forræderisk ond, og disciplenes modvilje imod kvinder dybt problematisk. Jeg fangede ikke de røde tråde
fra den første jødedom, som løber helt op til nutidens samfund, og jeg fangede ikke Jesus som historisk person, fordi jeg ikke kendte til omfanget af, hvad det var, han talte imod, og hvor voldsomt han derfor provokerede.
Desuden
er bibelen skrevet af mænd og primært fortolket af mænd næsten helt frem til i dag. Men hvordan ville en kvinde have skrevet sit evangelium? Hvordan kunne jeg vriste historien om Jesus fri af årtusinders tradition og billedlig
fremstilling, og hvordan kunne jeg ryste glansbillederne og søndagsskolesødmen af den egentlige kerne, så jeg mødte den autentiske realisme?
Det var mit ønske at opnå det igennem en dybt personlig fortælling,
og det var mit ønske at give fiskerdatteren Susanna ordet uden hverken at provokere, missionere eller glorificere men forholde mig religiøst neutral.
Susanna mødte Jesus. Han rakte hende hånden og rejste hende op, og hun fulgte
ham dagen efter, men mest fordi hendes brødre gjorde det. Det var så vidunderligt at kunne gå på sine ben igen! Det var så ubegribeligt igen at mærke vinden og se sin by udefra markerne, skue ud over Genesaret fra højderne
og følge vejens næste krumning. Og Jesus skulle til bryllup og inviterede sine nye venner med.
I Kana mødte Susanna hans mor Maria, og det møde resulterede i et løfte. For der er så meget jødiske mænd
ikke ser og har forståelse for, men den der giver meget, har også brug for at modtage. Jesus har brug for mad og ro og omsorg, og den voksende discipelflok har brug for en syerske og en vaskekone, som går på markedet, mens de fisker
mennesker.
Susannas bog begyndte, og den voksede frem som en historisk romantrilogi med alle de dertilhørende indbyrdes relationer, bekymringer og kærlighedserklæringer. Susanna tog mig i hånden ind i et univers, jeg ikke anede
fandtes!
Men hun er ingen fri kvinde. Hun er underlagt sin familie, sin far og sine brødre i et patriarkalsk samfund, hvor hendes stilling er på niveau med slaverne og hyrderne. Hernedefra gryr og spirer en ny forståelse, som Jesus
vander og bifalder og nærer med en uhørt opmærksomhed og imødekommenhed. For kvinder skal være hjemme. De har ingen rettigheder. De skal tilsløres. De kan stenes og forstødes for den mindste overtrædelse.
Men Jesus ser på kvinderne. Han taler til dem, og han rører ved dem, og han sætter sin egen troværdighed på spil igennem sin helt uanstændige opførsel og omgang med det modsatte køn. Han har ingen hemmelige
elskerinder. Han fik ingen børn. Han var ikke gift. Men han stillede dem lige med mændene, og selv med Vorherre til far er det en beundringsværdig modig handling. Han vendte op og ned på alle samfundsnormer og magtforestillinger, og
skønt han værnede helhjertet om den jødiske tro og Moseloven, lagde han sig ud med den etablerede sandhed og den årtusindårgamle tradition, men værst var det dog med kvinderne!
Susanna ser det og tager tøvende
imod, og for mig blev hendes vandring en enestående rejse, som ændrede min egen forståelse af det bibelske univers, og jeg lovede mig selv fra første skridt ikke at pådutte læseren noget. Intet!
Susannas historie er ikke et kristent projekt. Det er en historisk roman-trilogi!
”Susannas bog” består af bøgerne ”Vejen” ”Sandheden” og ”Livet".
”Vejen”:
Susanna er atten år og bor i Kapernaum ved Genesaret sø sammen med sine brødre, der er fiskere. Hun er lam efter en ulykke og lever et liv uden fremtid, men da Jesus kommer til byen, forandres hendes tilværelse for altid. Jesus
giver hende førligheden tilbage og kalder Susannas brødre til at blive sine disciple. Sammen trækkes de ind i hans liv på en tid, hvor romerne havde magten, og jøderne kæmpede en indædt kamp for at bevare deres
tro og identitet som Guds udvalgte folk.
Som invalid kvinde regnes Susanna i starten for intet, men som historien skrider frem, rejser hun sig og bliver stærk og selvstændig. Samtidig betages hun af den sårbare og fornedrede hyrde
og discipel, Natanael, og af den provokerende og frihedselskende Judas.
”Sandheden”:
Susannas vandring med Jesus og hans discipelflok fører hende dybt ind i folkets tro og Messias-håb. Det er ikke længere ufarligt
at følges med en rabbi, som gennem skræmmende mirakler og stærke ord vender op og ned på den gængse samfundsstruktur og de lærdes opfattelse af de hellige skrifter. Både tilhængernes og modstandernes skarer
vokser, og det stiller store krav til hans nærmeste følge, der indbyrdes kæmper med forståelsen af, hvem han er?
Susanna må vælge imellem en traditionsbunden fremtid eller et usikkert liv, hvor nye venskaber gør
det ud for en anderledes familie. Hun står stadig splittet mellem den nænsomme Natanael og den overrumplende Judas med sit eget dybe ønske om hjem og børn, men der er ét kald, som er større. Og det er løftet til
Jesus.
”Livet”:
Susanna går til Jerusalem med Jesus og hans følge for at fejre påsken men også for at indsætte en konge i sit rige. Deres store håb og stærke følelser ramler imidlertid
durk ind i det politiske magtspil imellem templets præsteskab og den romerske præfekt, Pontius Pilatus. Ypperstepræsten, Kajfas, vil gøre alt for at beskytte sit folk imod et blodigt oprør midt i højtiden. Voldsomme spændinger,
modsatrettede interesser og gamle profetier udløser hurtigt dramatiske begivenheder, for hvilken konge er det, som skal indsættes i hvillet rige?
Da Susanna oplever sammenholdet og forhåbningerne blive sprængt omkring sig, må
hun kæmpe for at holde sit løfte til Jesus og støtte sin bror igennem uudholdelig lidelse og ubærlig sorg. For menneskesønnen har én gang før rakt hende hånden. Og givet hende et nyt liv.